יום חמישי, 25 באוגוסט 2011

ומלאה הארץ יקבים

בימים אלה החל הבציר בארץ וגם בחצי הכדור הצפוני, והחלטתי שהיום לא אכתוב על יינות אלא על מהפיכת היין בארץ.
איש אינו יודע מתי בעצם הפכנו משותי שפריץ, יין קידוש, מתיאוס, לטרון ושאר רעות חולות שהיו במכולת של חיים לשותי יין איכותי וליצרני יין כאילו היינו בצרפת (הלוואי), אבל המהפיכה החלה בשנות התשעים המוקדמות כאשר יקבי רמת הגולן ואח"כ ברקן החלו לעשות יין טעים ונגיש, כזה שלא צריך לקחת משכנתא וכזה שלא מזכיר במאום חומץ, לאט לאט החלו החקלאים להבין שיש להם אוצר בלום ממש מתחת לאף, מי שמכר ליקבים הגדולים החל לשמור לעצמו ולעשות יין לביתו, חלק הצליחו, חלק נפלו, חלק גדלו מאד, היקבים הגדולים התעוררו, שינו תדמית, הרחיבו סדרות, נפתחו קורסים ליין, חנויות יין נפתחו כפטריות לאחר הגשם, מילים כמו עפיצות, בוקה, כתפיים, אף, רגליים עפו לאויר חלק כפלצנות וחלק מידע אמיתי והבום החל, כאשר עם האוכל בא התיאבון, המיסוי על יין יבוא עלה מאד, יינים התחילו לגבות סכומי עתק ולא תמיד בצדק והארץ מלאה ביקבים, מהצפון ועד הדרום הרחוק, כורמים החלו לייבא קלונות וזנים שונים, פרופסורים, רופאים ומהנדסים הפכו לייננים, והיום אין את המכול של חיים אבל בכל סופר שמכבד את עצמו יש אזור שבוא ניתן לרכוש יינות השווים לכל כיס, איש איש וטעמו.
הבונבוניירות נזנחו או לחילופין שודרגו כך שיתאימו ליינות, היום זה לא בושה להביא בקבוק יין משובח כמתנה.
גם תחום האביזרים ליין עלה והתפתח החל מכסות של חברות מובילות דרך פותחנים ופקקי ואקום וכלה במקררים, והכל בטווחי מחירים שמתאימים לכולם.
יין הפך לשיחה חברתית, סיבה למפגש, האוכל השתבח ושוב המחירים קפצו.
אין סיבה לשלם פי 2 ויותר על בקבוק יין במסעדה כאשר הרווח הוא עצום על כל כוס, חבל שמסעדנים לא מפנימים זאת.
בהשוואה שעשיתי מול מסעדות בארה"ב למשל בארץ גובים סכום מופרז - אין סיבה לשלם 180 שח לבקבוק שעולה לאדם בכל חנות יין 90 ש"ח! בחו"ל בקבוק מתומחר במסעדה בעד 15% יותר מאשר בחנות, אז אנא לאמץ גישה זו.
לצערי הרב יש נטייה לזלזל בלקוחות גם ביקבים וגם בחנויות יין, אם זה במחיר, או בתנאי אחסנה לקויים וחבל.

לסיכום: טיול ביקבים בארץ זו חוויה לכל המשפחה יש לנו הרבה יקבים והרבה מה לטעום, יש לנו גם הרבה מה ללמוד ועוד דרך ארוכה לעבור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יין נשי בגולן

 נשים יינניות זה לא דבר חדש בעולם, בארץ  יש עוד הרמת גבה למרות שיש ולא מעט נשים יינניות, כמה מהן בעלות יקב משלהן? לא הרבה, אפשר להזכיר את צי...